© 2005-2007 Fred Zelders
.:: Het web fascineert me. Ik zou er ALLES over willen weten ::.  
Dit is een gefixeerde editie van frEdSCAPEs. Actuele versie op http://fredscapes.nl

zondag, 14 mei 2006


Een afbeelding met bestandsnaam filename.jpgPeter Breuls beschreef twee jaar geleden op een voortreffelijke manier wat een weblog is. Ik ben het BIJNA HELEMAAL met hem eens, op één (voor mij erg belangrijk) puntje na. Ik heb daarom ook de volgende reactie gegeven:
Peter, vanuit het proces 'produceren/publiceren' en de tooling ben ik het helemaal eens met je samenvatting in de laatste alinea. Maar ik vind dat er in die laatste alinea een heel belangrijk aspect ontbreekt. Bloggen is namelijk iets van een (1) persoon. Dat beschrijf je in de rest van je post overigens heel duidelijk. Een schrijvers-collectief is nooit in staat een persoonlijke tint aan de blog te geven. Als dat wel gesuggereerd wordt is het per definitie niet 'echt', en is het dus geen blog. 'Du moment' is het dan voor mij een gewone website geworden.

Breuls.log: Wat is een weblog?"


Reacties:

"Een schrijvers-collectief is nooit in staat een persoonlijke tint aan de blog te geven"

Vind je dat echt? Ik denk dat er best weblogs zijn waar meerdere bloggers de blog een eigen karakter geven. Waarom mag per definitie een weblog met meer dan 1 auteur geen weblog heten? Ik vind weblogs als Frankwatching of Marketingfacts echte weblogs en geen "gewone website". Het kenmerk van een blog blijft voor mij interactie en dat is onafhankelijk van het aantal auteurs wat mij betreft. Is het echt storend dat er meerdere auteurs bloggen doordat daarmee de weblog minder leesbaar wordt, dan zal ik als lezer afhaken. Keuze genoeg!

Hallo Marc,

Uiteraard 'vind ik dat echt'. Anders zou ik het hier niet opschrijven.

Een collectief kan een website inderdaad een eigen karakter geven. Helemaal mee eens. Ik ben de laatste die dat zal tegenspreken. Maar dat maakt het nog geen weblog. Er zijn tig voorbeelden van sites met een eigen karakter. Sterker nog: elke serieus ontworpen en onderhouden heeft zijn eigen karakter (door inhoud, vorm etc).
(N.B. Overigens had ik het niet over 'een eigen karakter' maar over 'een persoonlijke tint', een eigen identiteit als het ware. DAAR zit nou juist de crux).
Hetzelfde geldt voor de interactie: ook die maakt van een site geen weblog. De eigenaar van de weblog bepaalt zelf of hij interactie wil.

Bij een blog (vind ik) dat het er om gaat dat één persoon/één identiteit zegt wat ie wil zeggen, en dan niet in de vorm van een column of special, maar in de vorm van een soort van dagboek met chronologisch gerangschikte berichten.

Frankwatching en Marketingfacts zijn voor mij sites waar in het kader van een bepaald thema een selectie van nieuwsberichten, tips (soms verslagen) en zo nu en dan opinies worden gepost. De selectie wordt niet door één maar door individuele leden gemaakt, ieder met eigen interesses en een eigen kijk op de ontwikkelingen. Je ziet dan ook dat tussen de leden onderling soms over een onderwerp/artikel verschil van inzicht bestaat (naarmate de groep groter wordt niet onwaarschijnlijk natuurlijk) en dat dat op de site wordt 'uitgevochten'. Misschien is 'uitvechten' iets te sterk uitgedrukt maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.
Marketingfacts heeft (heel) veel schrijvers, waarvan de ene vaker post dan de andere en waarbij iedereen (ik hoop dat ik het het een beetje goed weer geef) zo zijn eigen focus heeft.
Frankwatching heeft veel elementen van een weblog, maar daarnaast worden er columns door gastschrijvers geschreven en staan er niet alleen posts van Frank Janssen zelf maar ook van andere schrijvers op. Een wiki vormt ook een onderdeel van de site.
In mijn ogen is Marketingfacts een nieuws site/portaal en Frankwatching eerder een soort van eMagazine.
(Voor beide geldt overigens dat daar een voorbeeld aan genomen kan worden!)

Iedereen mag er anders over denken, maar ... zo denk ik er over.
Een weblog wordt een website zodra er meer als één auteur aan verbonden is? Dat is een logica die ik niet kan volgen. Hoe zit het dan met een boek dat door meer dan één auteur geschreven wordt? Is dat nog wel een boek?
Ho! Dat is wel ERG kort door de bocht Gerard
DAT heb ik niet gezegd en zal ik ook nooit beweren.

Het gaat om de identiteit van de persoon of de identiteit van het collectief, dat zich op het web uit. Gedraagt zich dat als één persoon, vanuit één gedachte, met één belang, dan vind IK dat je het (als het verder ook aan de chronologische posts beantwoort) een blog kan noemen. Zodra het daar van af wijkt is het wat anders, in ieder geval niet een blog.

Nogmaals, dit is MIJN beeld van een blog, en iedereen mag daar over denken zoals ie daar over denkt (dus ook anders).

Je hebt me wel aan het denken gezet met jouw defenitie van wat een weblog is. Gelukkig begin je nu wat te nuanceren, of in ieder geval kanttekeningen te plaatsen. Ik begon me tenminste al echt zorgen te maken en me af te vragen of ik samen met Pierre in Veldhoven nu wél of niet aan het webloggen was geweest. Uit je laatste reactie maak ik op dat dat dus wel het geval was. Zo niet, dan begrijp ik je redenatie ook niet (meer). Maar het scherpt wel weer

Willem,

Als je iets duidelijk wilt maken kan je het beste in extremen redeneren (Ik bedoel dus zwart/wit). Dat maakt duidelijk wat je punt is. Vervolgens komt vanzelf de discussie waarin ruimte voor verduidelijking en nuancering.
Dat heeft hier weer goed gewerkt geloof ik.

Ik ben blij dat ik je gerust heb kunnen stellen.

P.S. Nou begin ik me zorgen te maken. Ik wist niet dat zo'n post het bij jou zo ver kan brengen dat je je zorgen ging maken.
Nou, Willem is zich alleen maar zorgen gaan maken. Ik was en ben nog altijd compleet los van deze post. Volgens mij kan een schrijvers-collectief namelijk heel goed een persoonlijke tint aan een weblog geven. Voorbeelden genoeg. Maar goed, we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, anders kun je net zo goed een website nemen ipv een weblog


zondag, 14 mei 2006 9:42:12 AM  

         |



Een afbeelding met bestandsnaam linkbuilding.jpgLink Building is een vak apart. Dat hoef ik niemand te vertellen. Je kan er slordig mee om gaan, of je kan er werk van maken.

TextLinkBrokers.com lanceerde een paar dagen geleden Link Building Wiki. Een wiki met een indrukwekkende hoeveelheid informatie over dit onderwerp en dan in het bijzonder met een focus op Search Engine Optimalization (SEO).

Link Building Wiki Introduction

Link building is a pretty general term used to describe anything you do to build links to a website. There are two primary reasons to build links; Direct Click-Through Traffic, and Search Engine Optimization (SEO). On this site we are focused on the Search Engine Optimization aspect of link building. While the goal of most search engine optimization campaigns is to build traffic, the goal of SEO based link building is higher rankings.
Als je alles graag op een rijtje geserveerd wilt krijgen en ook een uitgebreide lijst met links naar linkbuilding sites zoekt, dan moet je hier zeker gaan kijken!

Link Building Wiki

N.B. TextLinkBrokers heeft ook een weblog ~ Link Building Blog

Technorati Tags: ,


zondag, 14 mei 2006 8:52:02 AM  

         |




 

abonneer op de frEdSCAPEs rss 2.0 feed. Fred Zelders - Nederland




Zoek op frEdSCAPEs 1.0met Lijit Lijit Search



» FconsultZ.com


Mijn doopzeel
- CV/CI



Blog50 - Overzicht van de populairste weblogs van Nederland en Belgie


Feeds in mijn nieuws reader


Laatste reacties


frEdSCAPEs-lezers lezen ook


My thanks to Dave Winer for his visionary role in the development of weblogs, RSS, podcasting, SOAP, XML-RPC, OPML, and outliners.    My thanks to Kosso for the nice Flashy things he creates time after time.

Join the FON movement!

 eerder « !mits beschikbaar! » later


Creative Commons Licentie
Op deze weblog is de Creative Commons Licentie van toepassing: Fred Zelders [Creative Commons: Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.5 Nederland]
.

- Reacties op informatie op frEdSCAPEs zijn volledig voor rekening van de auteurs van die reacties. Plaatsing van een reactie wil niet zeggen dat ik het met de reactie eens ben. Bovendien hou ik mij het recht voor om zonder overleg met de auteur zijn reactie te verwijderen. -

© Copyright tot en met 2008
Fred Zelders [Creative Commons: Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.5 Nederland]
fzelders [at] gmail [dot] com

IBSN: Internet Blog Serial Number 00-23-01-1951


Clicky