Ik vraag me keer op keer af hoe het toch komt dat podcasting aan de overkant van de Noordzee en van de Atlantische oceaan zo massaal (ook door he bedrijfsleven!) wordt opgepakt en het zich hier in Nederland (enkele uitzonderingen uiteraard daar gelaten) beperkt tot min of meer 'radio maken' of 'reportertje spelen'?
Waar zit 'm dat toch in? Is het 't cultuurverschil?, zijn we te conservatief?, gebrek aan talent?, gebrek aan creativiteit?, gebrek aan ... WAT?
Technorati Tags:
podcasting
Reacties:
Die vraag komt 1 keer in de zoveel maanden wel eens terug. Bedrijven
zien de noodzaak niet en de particulieren vinden het waarschijnlijk nog
te moeilijk of te veel werk om vol te houden.
bernard Flach | 2006/12/08 - 12:12
Ja, DAT begrijp ik wel, maar WAAROM wordt er zo gedacht/gedaan. Dat moet ERGENS aan liggen of ERGENS door komen.
Ligt
het aan een vorm van non-creativiteit, non-inventiviteit of een andere
non-eigenschap waar we in NL aan leiden? Nee, daar geloof ik niks van.
Het moet iets anders zijn. Ligt
het aan het feit dat podasting in NL als te GEEKY wordt bestempeld, of
dat het een niet-effectief communicatiemedium is, of dat de NL-ers
denken dat je er een iPod voor moet hebben?
Als DAT zo is dan
vind ik dat een slechte beurt van de NL-podcastcommunity omdat die er
niet in is geslaagd om DIE vooroordelen nu eens een keer de wereld uit
te helpen. Het fenomeen bestaat notabene al 2 jaar!
Misschien ligt het aan iets heel anders. Ik kan het alleen even niet zo gauw bedenken :-(
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2006/12/08 - 12:47 Volgens mij ligt het gewoon aan het feit dat PodCasten hier ( voor mij
in België ) nog redelijk onbekend is. Wij europeanen wachten meestal
een beetje af en kijken de kat uit de boom.
Ikzelf
heb bv aan ons bedrijf een voorstel gedaan i.v.m. podcasting binnen het
bedrijf zelf. Ik kreeg echter van de mensen, die aan het roer van het
bedrijf staan, te horen dat het nog te duur is en er hier nog niks mee
gedaan wordt. Het blijft dus een risico.
Groeten,
Stefaan
Stefaan Lesage | Email |
Homepage |
2006/12/08 - 13:57
Een voorbeeld dat mijn statement in mijn reactie op Bernard Flach bevestigt: Ik heb zo juist de Scheepspraet podcast beluisterd (Op http://www.vaart.nl/log/pivot/entry.php?id=903, ontdekt via Podcastinfo.nl: Podcast krijgt 'vaart').
In
Scheepspraet wordt uitgelegd wat podcasting is. In die uitleg worden
vreemde statements geplaatst: Downloaden van podcasts via GPRS in een
paar minuten, qua kosten dus een kwestie van euro's, af te luisteren
via een pc, een mac eventueel via een iPod, etc.
Als je je publiek op zo'n manier inlicht dan ...
Zucht ...
Fred Zelders | Email |
Homepage |
2006/12/08 - 13:59
@Stefaan: Ik geloof je helemaal. Maar wie vertelde ze dat 'het te
duur is' en van wie weten zij 'dat er hier' (=in België?) nog niks mee
gedaan wordt'? (dit laatste is overigens een zwak argument) We zijn
nu twee jaar verder en nog steeds is het niet gelukt om via de goede
kanalen (namelijk die waar langs je die beslissers bereikt) nou eens
GOED uit te leggen en te demonstreren WAT het ECHT is, waarin podcasting
zich onderscheidt van andere media/kanalen en HOEVEEL het kost?
Ik geef Frank de Graeve groot gelijk dat ie gewoon begonnen is. Op dit gebied is er nog heel veel eer en succes te behalen.
Fred Zelders | Email |
Homepage |
2006/12/08 - 14:19
Deze vraag heb ik mezelf ook eens gesteld: waarom luister ik niet naar podcasts? (ik vertegenwoordig de NL populatie niet hoor
Ik zie mezelf als een early adopter, maar podcasts hebben me nooit
gepakt. En mijn redenering klopt niet: of ik heb zin in mp3 of ik
luister naar de radio in de auto. Ik luister naar de radio, omdat het
live is. Een podcast is in mijn ogen 'oud' nieuws. Onzin natuurlijk.
Maar toch houd ik het bij deze 2 smaken. Ik hoef mezelf ook niet te
snappen 
cruijs |
Email |
Homepage |
2006/12/08 - 14:29
Ik veronderstel dat er wel een aantal factoren zijn.
1)
critical mass... In een land als Amerika met massa's mensen is het
'mogelijk' luisterpubliek veel groter. Ik denk dat wanneer we gaan
kijken naar percentages i.p.v. getallen dan denk ik niet dat we hier
slecht boeren. Integendeel, ik zie veel podcasts hier in België.
Toegegeven, veel ervan zijn herkauwingen. Maar komaan, het 'Start to
run' initiatief van de openbare zender hier werd héél goed gepromoot
(ook op televisie... podcastreclame op televisie!!!)
2) bedrijfsschaal ik
denk dat de schaal van bedrijven ook een rol speelt. Een amerikaans
bedrijfje dat een engelstalige podcast lanceert over een product dat
overal in Amerika afgezet kan worden (eventueel via een webshop) heeft
veel meer baat bij een podcast, dan een lokale Belgische of Nederlandse
fabrikant. Deze moet namelijk onmiddellijk al een keuze maken: a) Nederlandstalig, met als gevolg dat het doelpubliek meteen al beperkt wordt tot B en NL b) Engelstalig: groter publiek, maar verlies van alle nabijgelegen klanten, geizen die liever in hun moedertaal luisteren.
3) niets voor niets: 2én
van de redeneringen die hier vaak de kop op steekt is 'wat brengt het
ons op'. Iets wat (zelfs voor corporate podcasting) een volkomen
verkeerde redenering is. (samen met die dat podcasting duur zou zijn).
4) te preuts? misschien
is de doorsnee Belg wat te schuchter i.vgl.m. een Amerikaan. Maar ik
zou dit niet verwachten van de Nederlanders (en ik bedoel dit in de
meest positieve zin mogelijk ). Dus wat Nederland betreft sta ik voor een raadsel.
Ik
zou uren kunnen doorbomen over alle mogelijke toepassingen en voordelen
van podcasting, dus ze zijn er wel. Maar we moeten inderdaad het
doelpubliek inlichten, onderwijzen. Het komt wel.
Frank De Graeve |
Homepage |
2006/12/08 - 15:19 @Frank: In België zijn jullie veel verder zo te horen. In NL lopen we
dus nog verder achter dan we al dachten! (Heb ik TOCH de goede aanhef
gekoezen ...) Kosten/baten
afweging: is een logische. Echter het kritische-massa-criterium
geldt alleen voor podcasts die veel geld kosten om te produceren.
Bedrijfsschaal:
Klopt. Dus voor conventionele bedrijven wellicht een probleem. Maar
grote bedrijven hebben vaak veel medewerkers, dus dan is podcasting
voor interne communicatie en opleiding een geweldig instrument. Je
maakt mij overigens niet wijs dat in onze kleine landjes geen
doelgroepen te vinden zijn die groot genoeg zijn. Je moet je product
aanpassen op de gebruikersgroep/doelgroep, en niet andersom (lees de
post over Vendor Relations Management van gisteren).
Niets-voor-niets:
Vanwege de verzuiling in veel bedrijven is tegenwoordig vaak niet meer
te bepalen wat het effect van een actie bij afdeling A is op de kosten
van afdeling B. Omdat iedere afdeling zijn eigen budget heeft worden er
t.b.v. communicatie en opleiding geen afdelingsoverschrijdende
maatregelen genomen. Dat werkt dus averechts. Jammer!
Preuts? . Helemaal met je eens.
Uren doorbomen? Blijven doen! Ik sluit me bij je aan. Het komt wel ... Maar het duurt zo lang!
Fred Zelders |
Homepage |
2006/12/08 - 15:37""+feedback"
@Fred 'Kosten/baten afweging: is een logische.' De échte kost van een podcast ligt in de personeelsuren. niet in materiaal/bandwidth
Ik
wil wel even verduidelijken dat ik niet bedoel dat kleine bedrijven
niet moeten podcasten. Ik gaf een reden waarop podcasting niet zo sterk
groeit hier. Maar kleine bedrijven zouden zeker en vast moeten
podcasten.
Frank De Graeve |
Email |
Homepage |
2006/12/08 - 16:45
@Frank: Dank voor je aanvulling!
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2006/12/08 - 17:13
Beste,
Inderdaad, zelf mee beginnen is het enige alternatief
wat ik nog heb. Als mijn bedrijf niet in mij gelooft, dan moet ik het
zelf maar gaan doen.
Het probleem bij mij is dat ik namelijk een
Video Tutorial PodCast zou willen maken, en dat neemt natuurlijk iets
meer tijd in beslag dan een audio podcast. Met mijn fulltime developers
job heb ik echter niet zoveel tijd over om dat zelf nog te gaan doen.
Ik sta dus voor de keuze om ofwel een deel van mijn aktieve job op te geven, ofwel een deel van mijn nachtrust :-p
Ondertussen
heb ik wel al het nodige gedaan om alles te laten starten. De domein
naam werd reeds geregistreerd en heb al een eerste versie van een Promo
filmpje klaar. Nu moet ik enkel nog de tijd vinden om een eerste
aflevering in te blikken, een bijhorende site te maken, alles online te
plaatsen en af te wachten wat de reacties zijn.
Ik ben vorige
week nog mijn voorstel gaan verdedigen voor een Innovatie Comissie bij
ons op het werk. De reactie was 'er zit iets in', 'misschien doen we er
wel iets mee', maar toen ik vroeg om morgen naar een Gratis event
daaromtrent te gaan kreeg ik dan plots te horen da 'we er nu nog niet
in willen investeren'. Volgens mij hadden ze zelfs mijn rapportje niet
gelezen dat ik hiervoor nog had opgesteld :-p
Verder wil ik nog een paar opmerkingen geven op andere commentaren hier.
Critical Mass. --------------
Ik
denk dat die totaal niet nodig is, met een PodCast richt je uzelf
immers meer tot een niche dan tot het grote publiek en dat heeft zijn
grote voordelen.
Kijk naar mijn eerder onschuldige podcast voor
wandelaars. Niet voor het grote publiek, maar voor een bepaalde niche.
Moest ik er nu genoeg tijd voor hebben dan zou ik eventueel dit medium
kunnen gaan gebruiken. Ik zou bv naar een fabrikant van
Wandeluitrusting kunnen gaan hier in belgië voor sponsoring.
Dat
bedrijf zal gegarandeerd sneller een aantal euro's stoppen in een
podcast waar geregeld 100 - 200 man naar kijkt, maar waarvan hij zeker
is dat ze geinteresseerd zijn in wandelen en dus ook in zijn producten,
dan miljoenen uitgeven om een stukje op te eisen van het reclameblok in
een soaps zoals familie waar honderduizenden mensen naar kijken, maar
waarvan er misschien maar een beperkt aantal geinteresseerd zijn in
zijn producten.
En dat wil niemand hier in belgië precies geloven, maar volgens mij moet dat wel zo zijn 
Niet voor niets ---------------
Inderdaad
bedrijven vragen zich af, 'Wat brengt het op'. Ik reageer daarop dan
onmiddellijk dat het rechtstreeks weinig inkomsten oplevert, maar
onrechtstreeks misschien wel een goede bron van incomsten is.
Het
voorstel dat ik deed voor ons bedrijf bracht immers geen rechtstreekse
inkomsten teweeg, maar kon potentieel onrechtstreeks misschien wel
honderden, duizenden, tienduizenden nieuwe klanten naar ons lokken. Dat
laatste hebben ze ofwel in mijn rapportje niet gelezen, ofwel willen ze
dat niet inzien.
Te Preuts ---------
Neen, de belg is
niet te preuts. Ik was gisteren nog aan de kust aan het wandelen en
filmen, en er kwam een oudere man ( ik schat rond de 50 ) mij vragen of
het iets te maken had met een Video Podcast. Als die man al van mijn
podcast had gehoord, dan kan je moeilijk zeggen dat we te preuts zijn.
Er is op de radio / tv geen reclame geweest voor mijn podcast
Ik heb het enkel aan een 5 tal vrienden laten zien, en gebruik sinds
kort wel altijd een link naar de site als ik ergens iets post. En toch
werd ik gisteren 'herkend'.
Het probleem hier is dat velen nog niet weten dat het bestaat.
Ow
en als laatste een opmerking die ik tijdens mijn voorstelling wou geven
over Kosten. Het voorstel dat ik deed zou schat ik 1 a 2 werkdagen
gekost hebben om te produceren voor de eerste aflevering. Dat vonden ze
dus al te veel.
Anderzijds stonden ze wel te twijfelen over iets
wat een ontwikkeling had van 5 mandagen per scherm en waarvan ze van
het eindproduct minstens 20 exemplaren zouden moeten verkopen aan een
serieuze prijs om uit de kosten te raken.
Stefaan Lesage |
Email |
Homepage |
2006/12/11 - 18:18
vrijdag, 8 december 2006 9:38:39 AM
|
|