 |
woensdag, 31 januari 2007 |
 |
dinsdag, 30 januari 2007 |
Meer weten over Wikis? ... Ja? Dan ga ik je even aan het werk zetten:
Meredith Farkas heeft een prima lijstje voor je klaar gezet op Library Success: A Best Practices Wiki. Een wiki BOORDEVOL met best practices informatie niet alleen voor "de Librarian"! Over die wiki zelf eerst even dit:
This wiki was created to be a one-stop-shop for great ideas and information for all types of librarians. All over the world, librarians are developing successful programs and doing innovative things with technology that no one outside of their library knows about. There are lots of great blogs out there sharing information about the profession, but there is no one place where all of this information is collected and organized.
Het ziet er naar uit dat ze daar een aardig eind mee op weg is!
~ Library Success: A Best Practices Wiki
EN dan nu de Wiki Reading Stuff lijst:
~ Library Success: More Readings
Trouwens op die Wiki staat ook een 2 delige audio van de Webcast die Meredith gaf tijdens OPAL (Online Programming for All Libraries) begin vorig jaar.
For the Podcast that accompanies this talk, please click on Part One and Part Two
Meredith heeft ook een erg interessante weblog "Information wants to be free"Veel lees en leer plezier! Technorati Tags:
wiki, librarians, webcast, opal, MeredithFarkas
Reacties:
Goed volk, die bibliotheeklieden 
Edwin |
Email |
Homepage |
2007/01/31 - 05:02
dinsdag, 30 januari 2007 2:57:56 PM
|
|
|
 |
maandag, 29 januari 2007 |
Vanaf morgen ligt ie in de winkel: Windows Vista. Ik ben razend benieuwd naar posts van NL-bloggers over hun eerste ervaringen, niet alleen over hoe het in vergelijking met het werken met Windows XP is, maar ook hoe de migratie van XP naar Vista verlopen is.
En ik ben eigenlijk net zo benieuwd naar de ervaringen met de ondersteuning van RSS.
Die post zullen morgen ongetwijfeld bij bosjes gaan verschijnen. Toch?
Technorati Tags:
vista, netherlands, web feeds, rss
Reacties:
Ik zit nog te wachten op die Ferrari met Vista. Weet jij wanneer wij die krijgen?
Willem |
Email |
Homepage |
2007/01/29 - 21:46
Hè???! Is die dan nog niet bij jou bezorgd?
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/29 - 21:53 Ik heb Vista een tijdje geleden geinstalleerd en na 2 dagen heb ik hem
eraf gehaald. Vista had al moeite met mijn dagelijks gebruikte software
en de foutmeldingen bleven komen. Sommige programma's werkten wel in
"XP modus" (of helemaal niet), maar ja, dat slaat natuurlijk nergens op.
Verder
irriteerde ik me mateloos aan de pop up schermen als ik software wilde
installeren. Zogenaamde waarschuwingen, maar ik weet wel wat ik doe,
dus laat me gewoon mijn gang gaan!
Maar het ziet er wel mooi
uit. Bijna een Mac zeg maar. Toch wacht ik wel na SP2 ofzo, dan werkt
alle hardware tenminste in 1 keer en genoeg software beschikbaar die
gewoon op Vista draait.
My 2 cents.
cruijs |
Email |
Homepage |
2007/01/29 - 23:24 Op de ICT & Onderwijs BLOG van Pierre Gorissen is ook al een post over Vista-migratie geplaatst.
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/30 - 10:32
maandag, 29 januari 2007 7:50:01 PM
|
|
|
 |
vrijdag, 26 januari 2007 |
Op Read/WriteWeb gisteren:We asked what type of RSS Reader do you use the most? Here are the results so far, from nearly 900 respondents:
- Web-based (e.g. Bloglines, Google Reader, Rojo) 55% (495 votes)
- Desktop (e.g. FeedDemon, NetNewsWire) 18% (160 votes)
- Start page (e.g. Netvibes, Pageflakes) 14% (125 votes)
- Browser (e.g. Firefox Live Bookmarks, IE, Flock) 7% (62 votes)
- Portal-based (e.g. MyYahoo, ThePortNetwork) 2% (21 votes)
- Other (please comment) 2% (18 votes)
- Email-based client (e.g. Thunderbird, Newsgator) 1% (11 votes)
- I subscribe to emails from individual blogs 0% (3 votes)
Even though desktop RSS Readers are second-most popular, only 18% of
the poll respondents use desktop readers as their primary means of accessing RSS
feeds - well behind the 55% who use browser-based readers like Bloglines and
Google Reader. ...
Lees verder ~ Read/WriteWeb - The Decline of Desktop RSS Readers Ik vertoef in de 2e categorie. Een minderheid dus. Maar desondanks bevalt me dat prima.Technorati Tags:
feed reader, survey
Reacties:
Ik ben zelf ook zo'n minderheid -- ik lurk al sinds jaar en dag mijn
dagelijkse portie verse meuk binnen met NetNewsWire. Als ik naar de
feedburner-stats kijk voor mijn feed, dan zie ik ook een lichte
voorkeur voor "gewone" programma's, maar aangezien die er nog niet zo
lang op zit wil ik daar nog geen harde uitspraken over doen...
Max |
Email |
Homepage |
2007/01/27 - 03:05
@Max: Als je NetNewsWire gebruikt heb je meteen een online reader kadoo. Ga naar NewsGator Online, sign-in/log-in et ... voilà! Want NetNewsWire synchroniseert permanent met je NewsGator Online account.
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/27 - 09:40 Ik eet van twee walletjes: NetNewsWire en Google Reader, met de laatste
tijd de nadruk op Google, vanwege de share-functie. Zou leuk zijn als
NNW ook zoiets zou inbouwen.
Tibor |
Email |
Homepage |
2007/01/27 - 09:53 Met desktopreaders heb ik collega's nog niet enthousiast weten te
krijgen voor RSS. Vermomd als persoonlijke startpagina wel. Ik ga
helemaal voor Netvibes. Eenmaal ingericht verslaat die wat wat mij betreft alle andere readers.
Edwin |
Email |
Homepage |
2007/01/27 - 11:27
Fred: die integratie heb ik niet, aangezien ik de 'lite' versie gebruik... =]
Max |
Email |
Homepage |
2007/01/27 - 13:37 Sluit me helemaal bij Edwin aan: Netvibes is een ideale combinatie van
rss, bookmarks en email, die afzonderlijke toepassingen overbodig maakt.
Lode Broekman |
Email |
Homepage |
2007/01/27 - 22:34
vrijdag, 26 januari 2007 11:14:32 PM
|
|
|
 |
donderdag, 25 januari 2007 |
Morgen is het precies een jaar geleden dat ik ontdekte dat ik de Feedburner feed van frEdSCAPEs niet had opgedoekt (http://feeds.feedburner.com/fredscapes).
Ik plaatste er een item in waarin dit werd meegedeeld. Dus abonnees werden van dit feit keurig op de hoogte gebracht.
Maar wat nu zo vreemd is, is dat er tot op de dag van gisteren (nieuwere gegevens zijn er nog niet) nog steeds 25 feedreaders op die obsolete feed geabonneerd zijn! Dat kan alleen maar als dat abonnementen zijn di niet meer 'gelezen worden'.
Dit sterkt me NOG meer in mijn overtuiging dat je het aantal abonnementen op je feed niet moet interpreteren als echte abonnees.
Op 24 juni 2006 poste ik daar ook al eens over: Het aantal abonnees op je feed? Deel het maar door twee!
Als ik naar mijn eigen feed-reader-experimenten kijk en zie hoe dat bij vele anderen in zijn werk gaat (es even proberen of DIE ENE NIEUWE tool of DIE ANDERE NIEUWE of VERBETERDE dienst handiger is, zowel een of meer feedreaders op kantoor als een feed reader thuis op je PC, ook nog eentje op je portable en op je SmartPhone, misschien ook zowel een online feedreader als een feedreader client) durf ik nu best te beweren dat dat getal op zijn minst door 3 of 4 gedeeld moet worden om op het daarwerkelijke aantal abonnees terecht te komen. Eh ...ik bedoel met één abonnee één persoon die de items in jouw feed echt leest.
P.S. Ik ga de feed nu echt opdoeken. Het schijnt alleen wel even te duren voordat de cache van FeedBurner leeg wordt gemaakt.
Technorati Tags:
FeedBurner, number of feed subscribers, deactivated feed
donderdag, 25 januari 2007 7:02:38 PM
|
|
|
Als je nu wil overstappen naar de nieuwste versie van WordPress moet je wel uitkijken. Natuurlijk prima dat er meer dan een dikke 500 bug fixes zijn gedaan, maar dat niet alle plugin's het niet meer doen is 'wat minder'. Kijk! En dat is nou het bezwaar dat ik tegen WordPress heb. Het is een populair tool waar door een grote comminity aan gewerkt wordt.
Resultaat: een werkelijk prima tool, maar WEL vervelend dat er regelmatig drastische wijzigingen worden doorgevoerd waardoor het compatibiliteits duiveltje weer om de hoek komt kijken. ~ de WordPress 2.1 plugin compatibility list Ik wens de WordPressers veel succes en doorzettingsvermogen!
En nu maar hopen dat de volgende release weer even op zich laat wachten want anders BLIJF je bezig!
Technorati Tags:
WordPress, blog+tool, compatibility+issues, wordpress+plugins
Reacties:
Dit is ECHT waardeloos, ik BLIJF bezig met upgraden. En inderdaad, straks werkt een aantal plugins niet meer.
Marc |
Email |
Homepage |
2007/01/25 - 16:59 Ja maar wat willen we nou? Vendor-lock-in waardoor je in ieder geval
weet dat alles werkt, maar daar vet voor betaald en wat dan net niet
kan wat je wilt of een community die werkt aan open source apps? Als we
bottom-up gaan werken/denken dan zal dit vaker gaan gebeuren. Dat hoort
er dan bij. Want niemand heeft de centrale regie. Voordeel is wel dat
het niks of niet veel kost en dat je krijgt wat je wilt (immers dan
maak je het gewoon zelf en anders wacht je). Koop anders gewoon een duur CMS en je bent van dit gedoe af. Vanavond maar eens een update uitvoeren naar MovableType 3.34..... Niks waardeloos! Lang leve Open Source!
Hans Mestrum |
Email |
Homepage |
2007/01/25 - 18:48+ Lang leve Open Source. Helemaal mee eens Hans. Maar ik kan me de frustratie heel goed voorstellen.
Misschien
dat het handig is als er wat meer regie op een releaseplanning komt.
Het is nu maar afwachten wanneer er een nieuwe release komt. Daar kan
je dus niet op plannen.
Ik heb echt medelijden met mensen die
een paar dagen voordat de nieuwe release werd aangekondigd hun blogtool
hebben ingericht (of misschien al met veel gedoe ge-upgrade naar de
(toen nog!) nieuwste versie.
Jij gebruikt Movable Type. Ik meende dat MT een Open Architectuur heeft, maar dat is toch iets anders dan Open Source?.
Fred Zelders | Email |
Homepage |
2007/01/25 - 19:15 Ik begrijp de frustratie maar gedeeltelijk. De compatibility list is al
behoorlijk lang, en ik vermoed dat die gestaag zal groeien de komende
weken. Je kunt het de makers van WordPress moeilijk kwalijk nemen dat
er ook een aantal, al dan niet tijdelijk, niet meer werken.
Plugins
zijn leuk, maar het functioneren van je blog moet er niet al te
afhankelijk van zijn lijkt me, en als dat wel zo is kun je beter eerst
e.e.a. testen voor je het op je "productieserver" zet (zowiezo geen
slecht plan).
Je kunt natuurlijk ook gewoon even wachten voor je
de ene na de andere update doet, zeker als al geruime tijd bekend is
dat de 2.1 versie er heel snel aan zat te komen. Zo'n vaart loopt het
meestal niet, met een security lekje.
Het moge duidelijk zijn: je hoort mij niet klagen over WordPress.
Tibor |
Email |
Homepage |
2007/01/25 - 21:44
@fred: eens, MT is inderdaad niet echt open source, alhoewel er wel veel vanuit de community aan plugins e.d. gewerkt wordt. Maar hoe stel je die regie dan voor?
Hans Mestrum |
Email |
Homepage |
2007/01/25 - 22:07 @Tibor: Je hebt ongetwijfeld gelijk. Maar ik hoor zo links en rechts
enige zorg en zucht en 'gemopper', dus niet iedereen kijkt er tegenaan
zoals jij dat doet.
BTW: Ik denk dat er weinig bloggers zijn die denken en werken in termen van test-server en produktie-server.
@Hans:
Dat kan net zoals in de traditionele software wereld gebruikelijk is:
Regie op de core-functionaliteit (de WordPress engine zelf) door de
mensen van WordPress een release kalender te laten opstellen. Versie x
komt op datum x en versie y komt op datum y. Plannen dus. Tussendoor
alleen minor releases in de vorm van bug fixes. Dan weten de plugin
ontwikkelaars ook waar ze aan toe zijn en wanneer ze moeten regelen dat
hun plugin voor de volgende release klaar moet zijn.
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/25 - 22:26
"Misschien dat het handig is als er wat meer regie op een releaseplanning komt"
Precies,
daar gaat het me om! Tuurlijk ben ik het eens met Hans dat dit de
consequenties zijn van open source gebruik, helemaal waar. Maar een
beetje handig omgaan met je releases is toch niet teveel gevraagd? We
zitten nu op 3 upgrades binnen een paar weken, dat zou je toch moeten
kunnen voorkomen lijkt me?
Marc | Email |
Homepage |
2007/01/26 - 10:21 Van het weekend ook geprobeerd een site te upgraden naar 2.1. Maar kwam
er pas naderhand achter dat het een nutteloze actie was, want de MySQL
versie (3.x) voldoet niet meer. Kan ik nu de hosting-partij gaan
overtuigen om te upgraden...
Wat
betreft release-planningen. Firefox heeft daar ook last van. Alhoewel
duidelijk is dat de final er aan komt, blijken een hoop extensies
verlaten hobby-projectjes te zijn, ergo de helft van de add-ons doet
het niet meer.
Caspar |
Email |
Homepage |
2007/01/31 - 16:46
donderdag, 25 januari 2007 4:43:26 PM
|
|
|
Ben je op zoek naar edu-informatie bronnen? Kijk dan eens bij deze Educational Feeds Directory Deze directory werd gisteren aangemeld bij FeedFiles.com
Je kan kiezen uit verschillende categorën:
- Early Learning Feeds
- Class Podcasts
- College Life Feeds
- Early Learning Feeds
- Educational Blog Feeds
- Educational Employment Feeds
- Educational Government Feeds
- Educational News Feeds
- Educational Philosophy RSS Feeds
- Educational Software Feeds
- English RSS Feeds
- General Learning Feeds
- Language RSS Feeds
- Library RSS Feeds
- Math Feeds
- Science RSS Feeds
- Social Studies RSS Feeds
- University & College RSS Feeds
~ Educational Feeds Directory
Technorati Tags:
feeds+directory, education
donderdag, 25 januari 2007 11:09:41 AM
|
|
|
 |
woensdag, 24 januari 2007 |
Jon Udell laat in een korte screencast zien hoe het Microsoft Vista 'common feed system' werkt. Hij liep echter wel tegen iets aan dat hem 'puzzle't.
... It shows how to acquire feeds one at a time into the common pool using IE, and how to acquire batches of feeds into Outlook by importing an OPML file, but there[base ']s no obvious way to load a batch from OPML into the common pool. I know I could write that app, but is there one lying around somewhere that I[base ']ve missed? Also, how do you batch-delete feeds from Outlook once you[base ']ve acquired them via OPML?...
Hij schrijft overigens dat ie deze screencast ook gemaakt heeft om eens te kijken 'hoe dat onder Microsoft Vista gaat'.
~ Jon Udell - A screencast about common feeds in Vista. Technorati Tags:
Jon Udell, vista, screencast, common feed system, feed reader
Reacties:
I am going to a "lunch and learn" next week on Microsoft Vista and will
post a vodcast on their presentation the link of which I can forward to
you if you would like. Just let me know. In the mean time I wanted to
show you a video I made at the Microsoft Alumni Network's "After the
holidays party". I think Microsoft makes an interesting anthropological
subject:
http://pugettown.wordpress.com/2007/01/23/is-there-life-after-microsoft/
Heather Flanagan |
Email |
Homepage |
2007/01/25 - 06:11
Thanks Heather,
I would be very iterested in your video of the Microsoft Vista presentation. You can e-mail the link to fzelders [at] gmail [dot] com or put it in another reaction on this very post.
Great!
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/25 - 09:59
woensdag, 24 januari 2007 9:44:31 AM
|
|
|
 |
dinsdag, 23 januari 2007 |
Ik word af en toe gevraagd of ik weet wat je aan apparatuur en software nodig hebt om een podcast te maken.
Ik heb me er een beetje in verdiept, dus ik kan best een advies voor een eenvoudige opzet geven. Maar ... ik ben geen expert.
't Is nooit verkeerd om bij gerenommeerde podcasters te rade te gaan. Gelukkig zijn er een aantal die hun PodcastingGear hebben beschreven, gefotografeerd, toegelicht etc. Rob Walch, een echte PodcastPionier (autoriteit op dit gebied en met een erg succesvolle podcast PodCast 411 van inmiddels 185 afleveringen en mede auteur van het boek Tricks of the Podcasting Masters) heeft zijn setup waarmee hij zijn interviews via Skype doet in een plaatje gezet.
~ Skype Interview PodCastingGear setup
~ PodCast411 Blog
Wat ik zo links en rechts tegen kwam heb ik in mijn Dossier Podcast neergezet.
Ideetje: Heeft er iemand zin om ergens op het web een hoekje in te richten waar alle NL-podcasters kunnen vertellen hoe hun Podcasting Gear er uit ziet?
Mag geschreven, gesproken of met foto's zijn. Maakt niet uit.
Eh ... Misschien bestaat het al?
N.B. Met NL-podcasters bedoel ik podcasters die de NL-taal machtig zijn en dus in het Nederlands kunnen toelichten.
Technorati Tags:
podcasting+gear, audio+podcast, video+podcast
Reacties:
Ik zou het op corporatepodcasting kunnen zetten, maar ik denk dat dit ethisch niet erg verantwoord is.
PodGuides en NeatLittleMacApps zijn beide engelstalig, dus daar vrees ik vast te zitten.
hebben de dames/heren van One More Thing niet ergens een plaatsje?
Frank De Graeve |
Email |
Homepage |
2007/01/23 - 20:28
Dat hier nog bijna niemand op gereageerd heeft? Maar ja, Pierre zat net als ik op de NOT natuurlijk Juich
het initiatief toe. Is natuurlijk snel een wiki(space) voor in te
richten... mar ja, iemand moet het wel doen! Ben wel nieuwsgierig naar
de verschillende tools. Ben vandaag heeelemaal verliefd geworden op
garageband ne een demo van Apple. "Ik wil een Apple!"
Willem | Email |
Homepage |
2007/01/23 - 20:56 Ooit stond er een topic op Podfeed waarin veel podcast setup's stonden
beschreven en toegelicht. Helaas is dit verloren geraakt, goed idee om
het weer ergens bij elkaar te zetten, vondt het zeer intressant en
leerzaam om te zien hoe anderen waren ingericht. ik heb op mijn pagina
(www.bloempod.nl) mijn setup beschreven. (moet alleen even updaten zie ik, niet meer helemaal actueel, 25-01 is de update klaar)
Redchilly |
Email |
Homepage |
2007/01/24 - 01:35
Redchilly,
Prima plan om jouw setup te actualiseren. Daar kunnen anderen weer van leren. En daar gaat 't om!
Ik heb zelf een lijstje in mijn Dossier Podcast. Als je even door geeft (fzelders [at] gmail [dot] com) waar die staat dan zet ik hem er bij.
Maar
het zou nog fraaier zijn als iemand uit de podcast-community het op
zich wil nemen om er een aparte plek voor in te richten. Wie?
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/24 - 08:19
@Fred : daar kunnen wij denk ik wel in voorzien.
Bernard Flach |
Email |
Homepage |
2007/01/25 - 12:01
Goeie Bernard! Meteen de slag zou ik zeggen 
Komt er een oproepertje op Podcastinfo.nl ?
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/25 - 12:12
dinsdag, 23 januari 2007 12:58:37 PM
|
|
|
 Ik werd eerder vandaag getipt door Frank de Graeve (van de podcast NeatLittleMacApps en Corporate Podcasting) dat FeedBurner haar diensten portfolio verrijkt heeft met een nieuwe dienst.
Je kan op Feedburner nu een virtueel podcasters 'netwerk' maken.
Andere podcasters kunnen zich aansluiten op het netwerk en Feedburner maakt er een gemeenschappelijke feed van die dan te gelde gemaakt kan worden via het feedburner monetisation programma.
~ FeedBurner
Technorati Tags:
podcasting, feedburner
dinsdag, 23 januari 2007 10:33:26 AM
|
|
|
 |
maandag, 22 januari 2007 |
Ik maak gebruik van Haloscan voor reactie en trackback.
Het lijkt er op dat Halosscan het op dit moment laat afweten :-(Update 20:34: Haloscan doet 't weer.
Reacties:
Ik moet natuurlijk meteen even uitproberen of posten van een reactie
lukt...Sterkte in ieder geval met het oplossen van de problemen!
Pierre |
Email |
Homepage |
2007/01/22 - 20:20
Pierre,
Zo te zien is het probleem vanzelf weer verdwenen. Alles is nu weer ok.
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/22 - 20:37
Geachten Heer Haloscan,
Wilt ge wel eens even onmiddelijk ophouden met het pesten van den Heer Zelders!
Dank!
Joost
Joost Plattèl |
Email |
Homepage |
2007/01/22 - 20:37
Nee, zelf ik word gewoon toegelaten Fred
Leon | Homepage |
2007/01/22 - 23:32
Leon, om 20:34 uur gisteren merkte ik dat 'ie het al weer deed'. Zie Update hierboven in de post.
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/23 - 10:13
maandag, 22 januari 2007 7:48:24 PM
|
|
|
De aanhef van de post Most RSS readers are wrong op Scripting News/Dave Winer is behoorlijk dubbelzinnig.
(Ik weet overigens niet of Dave hem ook dubbelzinnig heeft bedoeld, maar het zou me niks verbazen.)
RSS readers zijn zowel de programmatjes waarmee je de web feeds volgt maar het zijn (althans in mijn vocabulaire) ook de mensen die helemaal vertrouwen en varen op de inhoud van hun feed reader.
Wat ik van dergelijke 'readers' vind heb ik al eerder aandacht gegeven:
~ The Dangers of Feed Aggregators: Kan het NOG TREFFENDER?
~ Met RSS mis je node het toeval
~ de reacties bij Full content feeds vs partial feeds
Dave weet het weer zo lekker plastisch te verwoorden en geeft (en dat zeg ik niet omdat Dave Winer het zegt) tot slot een verstandig advies:
Most RSS readers remind the user, all the time, how wrong he or she is. Or inadequate or lazy or behind in their work.
Who needs that. I sure don't. And if I'm designing software that I'm using myself, and it's always telling me how I'm fucking up, you can be sure I'm going to want to change the software, not the user.
Think about it this way. Suppose you read the paper every day. What if at the top of the paper it told you how many articles from previous issues you hadn't read. Whoa. When you subscribed to the paper did you mean to imply that you would read all the articles? ... Try this one out. Imagine you're fishing, and there was some nerd on the other side of the river, shouting at you, the number of fish that went by that you didn't catch. How long before you'd want to kill the nerd??
Ik weet niet hoe het komt maar hiermee slaat Dave de spijker op zijn kop.
Ik laat me echt niet gek maken door zo'n verd... feed reader. Nu niet en nooit niet!
~ Scripting News - Most RSS readers are wrong
Technorati Tags:
Dave Winer, feed reader, rss, riverofnews
Reacties:
Pfff. Zoals wel vaker begrijp ik Dave ook hier helemaal niet (zal wel aan mij liggen). Ik ben het in ieder geval totaal niet met hem eens.
Voor mij is een feedreader heilig. Het is mijn belangrijkste houvast om grip te houden op content die ik graag wil lezen en die anders in de chaos ten onder gaat. Een prachtig hulpmiddel dat me een boel werk uit handen
neemt. Nogmaals, ik zal the point van Dave (en van jou) dus wel missen (misschien kun je nog eens in JJT toelichten), maar wat mis ik nu eigenlijk? Voorwaarde is wel dat het volledige feeds moeten zijn. Ik heb alle partial feeds al lang verwijderd (op een enkele uitzondering na), dus aan die voorwaarde heb ik voldaan.
Marc | Homepage | 2007/01/23 - 16:45
Marc,
Wat Dave bedoelt is dat RSS readers nu vaak ZO zijn gemaakt dat die je er onophoudend op wijzen hoeveel posts je van de desbetreffende feed nog niet gelezen hebt. Alsof je 'verkeerd' bent of onzorgvuldig of lui of achter bent met je werk of zo. Hij vergelijkt het met dat er op de voorpagina van de nieuwste editie van de krant zou
staan hoeveel artikelen je uit (de huidige en) vorige edities niet gelezen hebt. Ik moet toegeven, dat dit van die krant -aangenomen dat dat zou kunnen- een rare benadering en 'bemoeizucht' zou zijn.
Zo'n reader is 'wrong' omdat die je dus -als je niet uit kijkt- een gevoel geeft dat zo lang die teller niet op nul staat je nog niet alles gelezen hebt wat je wilde of moest lezen. Hij laat jou dus gek maken/opjagen, het gevoel geven dat je achter loopt, dingen dreigt te missen, etc..
Je weet dat Dave aanhanger (misschien wel bedenker) is van het 'River of News' principe: Laat het nieuws (als een rivier) aan je voorbij stromen op het moment dat je aan de oever van die rivier staat of zit en pik er dan uit wat van je gading is. Als je om welke reden dan ook niet aan de oever staat stroomt het nieuws door en gaan er ongemerkt dus post aan je neus voorbij. Dat moet je niet erg vinden. Net zo als je krant de ene keer wel leest, de andere keer scant en de derde keer overslaat (of vergeet te kopen). In zo'n benadering zijn teller(s) van gemiste berichten volkomen nietszeggend en dus overbodig. Als je echt iets hebt gemist, dan komt dat nieuws immers later via een andere weg toch wel weer voorbij (zij het dan meestal van een andere bron).
Mensen die helemaal blind varen op
hun feed reader (en daar haast nooit buiten treden) noem ik -net zoals de reader software wordt genoemd- ook RSS readers. In oudere posts van mij heb je vast al eens gelezen dat ik het op die manier 'feeds lezen' onverstandig vind (in de handen van bepaalde mensen zelfs gevaarlijk!) omdat je voor jezelf de kans weg neemt om op onvermoede en voor jou interessante content te stuiten of in de context relevate informatie te missen. Als je ZO feeds leest en je laat je ook nog beïnvloeden door die gekke reader van je die aan geeft hoeveel posts je nog niet gelezen hebt laat je je in mijn ogen gek maken. En dat is niet verstandig vind ik. Vandaar de kop van mijn post: "Ben jij een RSS reader? Laat je niet gek maken!"
Daarom sprak die aanhef van Dave me zo aan. Niet alleen de RSS reader (software), die Dave in de meeste gevallen 'wrong' vindt, maar ook de RSS reader (mens) is in mijn ogen 'wrong'.
Ik zit helemaal op die River of News lijn. Als ik iets mis zit ik daar helemaal niet mee en ik laat me dus ook niet gek maken als er tellers niet op nul staan.
Als het effe kan (als ze er zijn) lees ik NewsRivers. Dat is heel relaxed en voor mij veel effectiever denk ik dan alle feeds afstruinen.
Eh ... Als ik nu zo terug lees is het een behoorlijk verhaal geworden. Was er voldoende JJT en was er nog een touw aan vast te knopen? Zo neen. Trek dan weer aan de bel, net zo lang totdat ik helder genoeg voor je ben geweest.
Fred Zelders | Homepage | 2007/01/23 - 18:51 Fred, ik vind dat je het ontzettend duidelijk hebt gemaakt, dit verhaal verheldert Dave's en jouw standpunt behoorlijk. Dank daarvoor.
Conclusie die ik trek is dat ik nog steeds bij mijn standpunt blijf dat ik een RSS-reader onmisbaar vind in de huidige tijd, maar dat ik er in jullie ogen dus wel "verstandig" mee om ga. De tijd dat ik inderdaad mijn leesgedrag had aangepast aan die tellers is voorbij. Toegegeven, dat deed ik wel enigszins in het begin, reden om toen ook tussendoor met bloggen te stoppen, ik werd overspoeld met informatie. Nu merk ik dat het volkomen onzinnig is om ook maar een poging te doen alles bij te houden. Vandaar dat ik de feeds heb onderverdeeld in aandachtsgroepen. Groep 1 volg ik nagenoeg altijd, groep 2 al wat minder, et cetera. Voor mij werkt dit heel aardig. Zo tussendoor schuif ik dan nog wat heen en weer met feeds tussen groepen en heb ik voor mij een prima indeling.
Marc | Email | Homepage | 2007/01/24 - 01:06
Marc,
Van jou weet ik zeker dat jij met het gebruik van de reader prima 'in reader control bent'. 
Met "Ik zit helemaal op die River of News lijn. ..." in mijn vorige reactie heb overigens ik niet gezegd dat geen feed reader gebruik. Ik gebruik mijn Radio UserLand reader én BlogBridge (jazeker, ook met tellertjes). Ik ga er echter met de insteek van River of News mee om (als je begrijpt wat ik bedoel).
En voor noodgevallen heb ik ook nog een Netvibes.com pagina waar ik bij kan als ik even niet bij mijn eigen machine kan komen.
Fred Zelders | Email | Homepage | 2007/01/24 - 08:40
maandag, 22 januari 2007 12:22:53 PM
|
|
|
 |
vrijdag, 19 januari 2007 |
Bijna twee jaar geleden op 28 januari 2005 bij het afscheid van mijn vorige werkgever kreeg ik van mijn collega's onder andere een iPod mini.
Een moord kado. Echt waar. Ik heb 'm elke dag gebruikt en zal dat blijven doen totdat ie het loodje legt.
Op 30 oktober 2005 voelde ik niks voor aanschaf van een iPod met video (/video iPod).
Vierhonderd euro neertellen voor (zoals ik het toen oneerbiedig noemde) een gadget vond ik te grijs.
Inmiddels heb ik er andere gedachten bij gekregen. Ik heb zo links en rechts bij diverse bezitters/gebruikers mijn licht op gestoken. Conclusie: een apparaat met enorme mogelijkheden, niet alleen voor entertainment maar ook voor het onderwijs en het bedrijfsleven.
De prijs is sinds oktober aanmerkelijk gedaald, de opslagcapaciteit vergroot (80 GByte), de features zijn uitgebreid en de gebruikers interface is verbeterd.
Kortom, nu best een interessante prijs/prestaie/kwaliteits verhouding en dus tijd om hem eens goed aan de tand te voelen en te bedenken hoe je dit ding slim en wellicht nog slimmer (dus anders dan voor de hand ligt) kunt gebruiken.
Dus ... daar staat-ie-dan te prijken de iPod met video (80Gb). Uiteraard een witte :-)
Wat een geweldig apparaat zeg!
Technorati Tags:
ipod, apple, video
Reacties:
GEFELICITEERD!!! Wordt het niet eens tijd dat je aandelen Apple gaat kopen??
Arnoud | Homepage |
2007/01/19 - 10:46 Leuk, dat enthousiasme, maar kun je nog wat uitweiden
(http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/824/ ) over waarom dit zo'n
geweldig ding is? Wat heb je voor gebruik gezien waardoor je zo
enthousiast wordt? Kun je ons ook enthousiast maken ?
Raoul Teeuwen | 2007/01/19 - 13:57 Ik heb ook een iPod video, maar ik gebruik alleen de
muziekfunctionaliteit. Foto's en video dus helemaal niet. Je kunt er
geen divx op afspelen en wel op mijn mobiel (met TCMP). Al mijn cd's
staan er op en aangesloten op de stereo in de woonkamer als jukebox. In
het dockingstation staat hij ook mooi naast de LCD :-D
cruijs |
Homepage |
2007/01/19 - 15:14
Arnoud,
Dank voor je felicitaties!
Raoul,
Waarom
geweldig: Handzaam, klein, goed geluid, makkelijk te bedienen, lange
speelduur met een opgeladen accu, prima interfacing/koppeling met PC of
Mac, hoge aai-baarheids factor/ziet er fraai uit.
Mijn enthousiasme: Ik geef zo af en toe advies over de inzet van (nieuwe) media en gebruik van het web. Mijn enthousiasme is dus deels persoonlijk/prive en deels beroepsmatig.
Gebruik: 1)
Je heb vast wel eens met een probleem of een vraag gezeten waarbij de
oplossing of het antwoord makkelijker kon worden gegeven door iets te
laten zien/het voor te doen, dan door een instructie te lezen. Hier
biedt video (dus ook de iPod video) uitkomst.
2) Laat je klant
zien hoe een site/webservice 'werkt'/wat er gebeurt als je 'dit en dat'
doet, zonder dat je daarvoor online hoeft te gaan. Gebruik de iPod
desnoods als fall-back als er geen internet is.
3) Instructies voor installatie, bedieningen beheer van software en systemen.
4) Voorbeelden van handelingen, handigheidjes of lichamelijke oefeningen fitness, fysiotherapie etc.
5) (Wandel)routes / excursies: kaart met bijbehorende beelden en achtergrond info (geluid, tekst en beeld).
6) Video podcasts en Enhanced podcasts voor pleasure/entertainment, opleiding/training en voor business
7) Promotiefilmpjes van je eigen business/bedrijf
8)
Toon op een training of bij een oefening beelden van een proces of
gevaarlijke situaties, of situaties die verbeterd kunnen worden. (Je weet neem ik aan dat de iPod Video op TV is aan te sluiten)
9) Toon je portfolio
10)
Wat dacht je van 'platenverzameling incl artwork op zak'. Makkelijk te
vertalen naar andere educatieve/bedrijfsmatige
audio/video-verzamelingen: Je catalogus op zak
11) Naslagwerk met plaatjes van product en hun bijbehorende specs en beeldmateriaal.
12) Time-and-place shifted onderwijs (colleges)
13) Demonstratie van product
14) http://edition.cnn.com/2005/TECH/10/20/medical.imaging/index.html
Ik zou nog uren door kunnen gaan maar hou nu op. Voorbeelden zat te bedenken namelijk.
Ga er zelf maar even voor zitten en je hebt er zo weer een heleboel bij bedacht.
N.B. Alleen het brainstormen hierover maakt me al enthousiast.
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/19 - 15:39
cruijs,
DivX is te converteren naar iPod (mits je een Mac hebt). Daar heeft Pierre Gorissen een jaar geleden over gepost op zijn ICT & Onderwijs Blog: Van DivX naar iPod
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/19 - 15:48
Gefeliciteerd!!
Deze reactie overigens vanaf een Wii verstuurd. 
Parima opera browser!
xander | Homepage |
2007/01/19 - 16:57 Nu nog een MacBook Pro, binnenkort de iPhone, what's next? Heerlijk,
gezonde verslavingen. Wat is jouw top 5 van meest afgespeelde nummers?
(Op je oude.) Just curious.
Henk-Jan Winkeldermaat | Homepage |
2007/01/20 - 11:02 Xander,
Ik wist niet dat je met de Wii ook het web op kon! Dat kom ik binnenkort eens bij je bekijken en proberen! 
Henk-Jan,
Geen verslaving hoor! Wat
die MacBook betreft, you never can tell, maar ik heb nu een Acer
TravelMate die het nog aandig doet (alleen de accu heeft kuren). iPhone? ... Eerst maar eens zien! Maar ... voorlopig zeker niet. Top 5+1 van de meest afgespeelde nummers op dit moment (want dat variëert!): the MacCast, Podcast 411, iLifeZone, Tips From The Top Floor, Radio-online en For Immediate Release.
Maar, ik heb ook nog een paar andere tips. Kijk even op mijn PodRoll
En wat zijn jouw "Favo's"?
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/20 - 13:08 Goh Fred, congratz! Ik heb de mijne een maand geleden weer verpatst op
MP voor een kleine 250 euro. Ik gebruikte het ding vooral tijdens
fitness en dan is het toch een zwaar geval hoor. Mijn iRiver FP795 doet
weer prima dienst 
Ik
hoor werkelijk niemand enthousiast zijn over de video toestanden (of
ligt dit aan mijn vriendenkring?). In het begin keek ik nog wel eens
een vlogje, maar met het gemak van youtube e.d. doe ik dat toch weer
direct online.
Leon van Bokhorst |
Email |
Homepage |
2007/01/21 - 11:24
Leon,
Voor fitness lijkt ie me nou niet gemaakt. Daar zal ik
'm zeker niet voor gebruiken. Ik 'fitness' namelijk niet. De iPod
Shuffle is veel beter geschikt voor fitness dacht ik zo 
Over het ontbreken aan enthousiasme: Ik ken jouw vriendenkring verder niet dus je zou gelijk kunnen hebben.
Ik ken een paar mensen die wel heel enthousiast zijn. Conclusie: Niet dezelfde vriendenkring => kans op andere 'enthousiasme-geluiden' 0;
YouTube is perfect. Helemaal eens. En
wat nu zo handig is, is dat als je iets gevonden hebt dat je nog eens
een keer offline wilt bekijken of aan anderen offline wilt laten zien,
dan kan dat als je het op je iPodVideo zet. Dat gaat je met je iRiver niet lukken denk ik 
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/21 - 12:03
vrijdag, 19 januari 2007 10:13:04 AM
|
|
|
 |
donderdag, 18 januari 2007 |
De service bestaat al een poosje en ik had me voorgenomen om er nog eens een keertje te gaan kijken.
Ik heb het over Kinja.
Zojuist was het zo ver. Ik heb er even rond gesnuffeld en ik kreeg er een prettig gevoel bij.
Het is allemaal heel eenvoudig:
Abonneer je op een feed en voorzie hem van één of meer tags. Kinja maakt er meteen een Kinja card van. Kinja schotelt je vervolgens een aantal Kinja cards voor van met deze feed/site gerelateerde sites. Even bekijken of het wat is en ... je kan je dan met één klik op de desbetreffende Kinja card er op abonneren en hem taggen. (Taggen kan meteen, maar mag uiteraard ook later.)
Je persoonlijke verzameling komt terecht in my kinja en kan elk moment aangepast worden.
Iedere keer als je my kinja bezoekt krijg je de meest recente posts van jouw site-verzameling in anti-chronologische volgorde (als een River of News) geserveerd en je krijgt er de Kinja cards van de sites die ge-update zijn meteen bij. . Je kan de River of News lijst scannen, maar je kan ook meteen klikken naar de lijst met posts van een van de sites die vernieuwd of gewijzigd is. N.B. Je hebt de keuze uit "filter by: in the last hour · in the last day · in the last week · infrequent · anytime · inactive · time added"
Van elke site waar je naar toe klikt wordt ook aanvullende informatie gegeven (tags, populariteit, gemiddeld aantal posts per dag, etc.)
Er worden nog veel meer functies geboden. Ik ga ze hier niet opnoemen. Dat moet je zelf maar belijken.
Uiteraard zijn er mogelijkheden om te importeren (OPML) en exporteren (OPML) en om je Kinja mix met anderen te delen. (Dit is mijn Kinja Mix.)
Vergeten te zeggen: De Kinja startpagina toont niet meer dan een zoekscherm en de meest populaire tags (uiteraard klikbaar)
De interface is eenvoudig, en daar hou ik van.
INSPIREREND echt waar!
Enne ... Ik kom hier nog vaak terug. Zeker weten ...
~ Kinja
Technorati Tags:
kinja, tagging, sharing, folksonomy
donderdag, 18 januari 2007 8:42:21 PM
|
|
|
 |
woensdag, 17 januari 2007 |
Ik beluisterde zojuist aflevering 98 van de podcast ICT Roddels.
Daarin onthulde Brenno de Winter dat het in de loop van de dag morgen mogelijk is om na eenmalige registratie iedere dag 10 minuten gratis te bellen (5 minuten zonder registratie) zonder daarvoor een applicatie op je computer te gebruiken. Dat gaat via de nieuwe dienst GizmoCall.
Er wordt gebruik gemaakt van Flash 9 techniek, dus je browser volstaat. ~ ICT Roddels 98: Gratis bellen, patenten omverwerpen en Iphone nu al gehackt!
~ GizmoCall « Op dit moment alleen toegankelijk met login gegevens (en die heb ik nog even niet) Lees ook ~ WebWereld - Flash-telefoon biedt gratis bellen
Technorati Tags:
voip, gizmo, flash9, gizmocall
Reacties:
Dat had je nu niet moeten zeggen, nu krijg ik mijn 400 belminuten per maand helemaal niet meer op.
Marc |
Email |
Homepage |
2007/01/17 - 16:22
Sorry, sorry SORRY! 
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/17 - 16:30
woensdag, 17 januari 2007 4:06:55 PM
|
|
|
Omdat ik de MarketingPodcast.nl van Jim Stolze in mijn PodRoll wilde opnemen heb ik meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om die PodRoll weer eens even netjes te maken.
~ de frEdSCAPEs PodRoll ~ Marketing Podcast Technorati Tags:
podcast, marketing, podroll, lekkerbelangrijk
Reacties:
Ha die Fred, Mooie podroll! Leuk dat je hem n.a.v. mijn podcast hebt opgepoetst 
Anyway, je opmerking over de bovenkant (header) heb ik ter harte genomen en ben aan het kijken of ik dat stuk javascript eruit kan halen.
Verder lukt het me nog niet om de iTunes-genre-tag te vinden. Misschien zit dat niet in de Podcast-XML, maar in de id3-tags zelf. Nog even zoeken.
En
een tip van jou die direct heb uitgevoerd is mijn microfoon van stereo naar mono zetten. Daarmee is hij inderdaad beter verstaanbaar!
Aflevering 9 is de eerste die ik zo heb opgenomen.
Groeten, en tot mails/horens!
Jim Stolze
Jim Stolze | Email | Homepage | 2007/01/21 - 08:08
Jim,
Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Wat mono/stereo betreft: In aflevering #9 is het geluid prima. De inhoud overigens ook (maar dat was bij de vorige afleveringen ook al zo)!
Nog een tip: Als je de mp3 nou helemaal mono maakt (nu is ie nog stereo) dan wordt de mp3 nog eens 2 x zo klein. Scheelt factor 2 in bandbreedte en voor de luisteraar een snellere download 
Fred Zelders | Email | Homepage | 2007/01/21 - 10:33
woensdag, 17 januari 2007 12:19:10 PM
|
|
|
 |
dinsdag, 16 januari 2007 |
Ik heb een paar keer met Google Reader ge-experimenteerd en ondanks het feit dat het best wel een aardige dienst is had ik steeds het gevoel dat er iets ontbrak.
Ik ben er nu achter: Je kan je tags niet renamen. :-(
Dus ... Google Reader is voor mij (zo lang deze essentiele feature ontbreekt nog steeds) geen serieuze optie en ik zal hem om die reden helaas ook bij niemand aanbevelen.
Ik hoop dat dit verbeterpunt BOVEN AAN DE LIJST van het ontwikkel team staat.
~ Google Reader
Technorati Tags:
google, feedreader
dinsdag, 16 januari 2007 1:05:18 PM
|
|
|
 |
maandag, 15 januari 2007 |
Hoereeeeee! Ik heb de fout gevonden. De feed van frEdSCAPEs is weer zoals ie wezen moet.
De rest is GeekTalk, dus voel je niet bezwaard om de rest van deze post niet te lezen. De oorzaak: Posts op frEdSCAPEs worden gegenereerd uit een database. De feed werd niet gepubliceerd omdat er in de data voor de post Feedmap? Prima idee! op onverklaarbare wijze een zogenoemd non printable character terecht gekomen was.
N.B. Ik weet ook wanneer/waardoor dat gekomen is (maar dat doet hier nu niet ter zake).
Hierdoor vertikte mijn blog tool het om een feed te genereren.
Om te laten weten wat er gaande was heb ik tijdens de FeedStoring handmatig een feed gemaakt waarin een paar statements over de stand van zaken.
Om de geschiedschrijving van frEdSCAPEs compleet te houden heb ik een screendump van die 'manual feed' gemaakt. ~ Screenshot frEdSCAPEs feed tijdens de FeedStoring
Reacties:
Geweldig Fred, dat een en ander weer in orde is nu.
Joost Plattèl | 2007/01/15 - 11:17
Pfoeh..daar kun je behoorlijk naar zoeken ja.
Ik herinner mij trouwens ook gedonder te hebben gehad met RadioUserland en afwijkende characters.
Blij dat je weer 'in the river' bent 
Tibor |
Homepage |
2007/01/15 - 16:43
@Joost: je ziet, met met een beetje geduld komt alles weer goed.
@Tibor: Dit was geheel en alleen aan me zelf te wijten.
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/15 - 16:52
maandag, 15 januari 2007 9:24:36 AM
|
|
|
 |
vrijdag, 12 januari 2007 |
Al grasduinend (met hulp van de handige 'research-tool' DEVONagent) stuitte ik bij loadaverageZeroe ("dedicated to the latest standards in Web accessibility, design and programming using client-server, open-source technology") op een post over een voor Web Developers samengestelde informatie-verzameling over OPML. Het bleek een onderdeel te zijn van een veel grotere verzameling van resources voor Web Developers: de Web Developer Resources index.
Alle resources/bronnen zijn hiërarchisch geordend in een OPML-bestand dat via OPML-Workstation klaar staat om er in te grazen.
« URL van Web Developer Resources index OPML file. Importeer hem in je Reader, of nog beter in BlogBridge.
Je kan er natuurlijk ook deelverzamelingen uithalen en die met Grazr bekijken.
Hier als voorbeeld de eerder genoemde OPML-resources verzameling:
Grappig! OPML-resources beschreven in OPML!
Een hele interessante site loadaverageZero
Technorati Tags:
opml, grazr, web+design, web+design+resources, web+accessibility+standards, web+programming, client-server, open-source
vrijdag, 12 januari 2007 7:29:46 PM
|
|
|
 |
donderdag, 11 januari 2007 |
Henk-Jan heeft 'm gevonden op Google Video ~ Even janken... stay hungry stay foolish (Steve Jobs)
Technorati Tags:
SteveJobs
Reacties:
Heer Fred,
Ik heb den videjo bekijken en ben zeer onder den indruk, graag wilde ik u hiervan middels dit bericht op den hoogte brengen
heer plattel in scotland | 2007/01/12 - 16:55
donderdag, 11 januari 2007 11:32:41 PM
|
|
|
Jim Moore heeft een blog OPML, a book
Hij schrijft iedere keer een nieuw hoofdstuk over OPML.
Het resultaat tot nu toe (Hij is inmiddels bij hoofstuk acht beland):
- OPML Chapter One: The Harvard Book of OPML
- OPML Chapter Two: OPML as a general structure of nodes, frames, and procedure lists
- OPML Chapter Three: OPML as Open Planet Markup Language. Knowledge is free but fragmented. How do we assemble it into elegant structures of value?
- OPML Chapter Four: Peace and OPML
- OPML Chapter Five: Search engines, OPML and Google
- OPML Chapter Six: OPML as “Open Playlist.” A layer of XML grows across the web
- OPML Chapter Seven: OPML as Open Playlist Manipulation Layer. Making an “open playlist layer” effective.
- OPML Chapter Eight: Portfolios, and the Open Portfolio Management Language
En er volgt meer!
~ OPML, a book
Technorati Tags:
opml, JimMoore
donderdag, 11 januari 2007 9:37:27 PM
|
|
|
Om de een of andere duistere reden wordt de feed van frEdSCAPEs niet meer ge-update. Ik (jullie) zullen het dus even zonder moeten doen.
Ik hoop dat ik de oorzaak gauw gevonden heb.
N.B. Ik heb handmatig in de feed een tekstje geplaatst in de hoop dat degenen die deze blog uitsluitend via hun feed reader volgen TOCH gewaarschuwd worden. Meer kan ik niet doen :-(
Reacties:
Fred, ik ben ontroostbaar!
Joost Plattèl |
2007/01/11 - 13:33 Joost, het doet me deugd dat er tenminste IEMAND is die met me mee
leeft. En dan niet zo maar iemand, nee! Uitgerekend jij! Dank! 
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/11 - 13:35
zucht,
allez, vooruit dan maar... Ik vind het ook wel jammer. Zo goed? Maar die handmatige tekstjes hebben wel iets.
Frank De Graeve |
Homepage |
2007/01/11 - 22:19
Hé het leven (lees: de posts) gingen hier gewoon door na die ene handmatige feedupdate. Succes met het repareren Fred!
Pierre |
Homepage |
2007/01/12 - 06:51
@Frank: Dank!
@Pierre: Tuurlijk gaat het blog-leven gewoon door. Ik laat me door haperende techniek echt niet tegenhouden hoor!
Dan maar geen feed. Kan mij 't schelen.
Lekker KISS! 
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/12 - 09:21 Fred, dit riekt een beetje naar iets interessants. Serieus, ik krijg zo
af en toe een melding van je in mijn reader (zoals nu net over de drie
nieuwe posts) en ik heb het gevoel dat hier iets mee te doen is. Sorry,
minder vaag kan ik het niet maken, maar het fascineert me, dat
rechtstreeks "bloggen" in de feed en zo toch je lezers bereiken.
Borrelt hier een ideetje of voel jij dat helemaal niet?
Marc |
Homepage |
2007/01/12 - 21:20
Fred,
Dave was volgens mij duidelijk genoeg met zijn bericht
om te stoppen met zijn diensten die maar zo-zo liepen. Ik denk dat jouw
feed daar onder valt. 
Caspar
Caspar |
Homepage |
2007/01/13 - 02:35
Het houd je wel bezig he, die feeds! Fix het snel, want je laat de feeds toch niet de baas over je worden, he? 
cruijs | Homepage |
2007/01/13 - 18:07 @Marc: Gebruik van feeds zoals bloggers dat doen is niet de enige
manier waarop je rss (of andere web feed formats) in combinatie met
aggregators kan inzetten. Voor bijvoorbeeld zakelijke doeleinden zou je
met enkel een feed prima je doel(groep) kunnen bereiken. Denk aan het
'feeden' van data, software, instructies, mutaties of what so ever. Het
wordt alleen nog niet zo heel veel op die manier toegepast. Ik voel helemaal wat jij voelt. Bij wat hier gaande is dat echter niet de issue. Wat dat betreft is hier niet iets heel erg sannends gaande hoor! 
@Caspar:
Dave Winer is de vleesgeworden 'anti-vendor-lock'. Hij zou RSS dus
nooit bedacht en gemaakt hebben als hij daar mee bij ons allemaal de
kraan dicht zou kunnen draaien.
@cruijs: (niet werkende) Feeds zullen mijn leven niet gaan beheersen. Geen vrees dus! Ik ga snel aan de slag om dit varkentje te wassen. Ik laat me niet kisten zeg!
Fred Zelders | Homepage |
2007/01/14 - 22:23
*phew* gelukkig maar 
cruijs |
Homepage |
2007/01/15 - 21:49
donderdag, 11 januari 2007 1:13:00 PM
|
|
|
Er komen steeds meer blogs die meerdere feeds aanbieden. full content feeds, partial content feeds, feeds per categorie of tag, feeds voor specifieke doelgroepen, een feed voor reactie(s) etc.
James E. Lee bedacht dat het handig is om van dat conglomeraat van feeds een map te maken zodat je als bezoeker door de feed-verzameling kan wandelen om te kijken wat daar allemaal in staat, om vervolgens te besluiten je op één of meer feeds te abonneren. Dat vastleggen kan door de feeds in een hiërarchische structuur te beschrijven. Voilà! De geboorte van de feedmap:
A "feedmap" is an outline that provides a central place to find, subscribe to, and see how feeds are organized — much like a traditional web sitemap. A feedmap takes the idea further by making it possible to preview and actually interact with feed content.
Hé! Een Outline? Dan is die structuur dus in OPML-formaat op te slaan! Slim! en vooral HANDIG!
~ Create a feedmap to help people find, preview, and subscribe to your feeds
Trouwens ... best wel een aardig icoontje voor een feedmap, vind je niet?
Ik heb momenteel maar één feed, dus ik kan er niet mee aan de slag.
Ik ben erg benieuwd wie in NL als eerste een feedmap serveert!
Technorati Tags:
feed, outlining, opml, feedmap
donderdag, 11 januari 2007 9:06:39 AM
|
|
|
 |
woensdag, 10 januari 2007 |
Op Productivity Portfolio trof ik een korte post aan die OPML nou eens een keer niet-Geeky uitlegt:
Have you every browsed the web and seen a reference to OPML? If you were to look up the abbreviation, you would see it stands for "outline processor markup language". It's used for describing outline-based content like articles and play lists. I think a better representation is "other people's meaningful lists". ...
Lees verder ~ OPML - Other Peoples Meaningful Lists
Technorati Tags:
opml
woensdag, 10 januari 2007 12:15:52 PM
|
|
|
 |
dinsdag, 9 januari 2007 |
De iTunes winkel Apple Store wordt op dit moment verbouwd want er zijn Apple veranderingen op til.
Dit blijkt ook uit de keynote van Steve Jobs op de Mac Expo 2007 in San Fransisco.
Wat al zeker is:
- Lancering Apple TV (iTV). Nu te bestellen. $299. Levering in februari.
- internet communicator+mobile phone+widescreen ipod = iPhone (Mac OS X, quad band, wifi, bluetooth, GSM+EDGE, wide touch screen, ...)
Ik ga gauw weer verder kijken.
Misschien tot later ...
Eh ... Misschien straks The Beatles in de iTunes Store?

Technorati Tags:
apple, ipod, iphone, itv, communicator, SteveJobs
dinsdag, 9 januari 2007 6:49:27 PM
|
|
|
 |
maandag, 8 januari 2007 |
En dan zullen we weten of Steve Jobs met boeiende onthullingen komt.
Misschien is er wel een "One more thing" bij ...
~ Mac World Expo 2007
Technorati Tags:
Mac+world+expo, keynote, SteveJobs
Reacties:
Shannon beweert het allemaal al te weten...
http://www.mcmahonweb.com/wordpress/2007/01/08/whats-really-being-introduced-at-macworld-ill-tell-you/
Marc |
Homepage |
2007/01/08 - 21:36
LOL!
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/08 - 22:06
Misschien dat Char NOG meer weet! 
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/08 - 22:25
Don't say anything, it's got an A in it, does it? I see an A, is it something with AB, no AD, no AP, yes, I see AP...
Marc |
Homepage |
2007/01/08 - 22:59
maandag, 8 januari 2007 3:11:43 PM
|
|
|
Voor de YouTube gebruikers: Vul YouTube URL of een zoekterm in en klik op de 'Make Podcast Feed' knop.
Resultaat: een 'podcast'-feed voor iTunes, PSP of Democracy met daarin de YouTube video OF alle YouTube zoek-resultaten.
N.B.: de audio kwaliteit wordt bij sommige video's gereduceerd. Ik weet niet onder welke voorwaarden dat gebeurt.
~ Vixy.net - YouTube Podcaster
P.S. Kijk ook eens naar wat er onder de andere tabbladen van vixy.net zit.
Technorati Tags:
podcast, YouTube, feed, video, conversion, ipod, psp, democracy
maandag, 8 januari 2007 9:43:59 AM
|
|
|
 |
vrijdag, 5 januari 2007 |
Ik ben geen voorstander van 'het zo veel mogelijk bij elkaar in één applicatie proppen'. Ik ben meer van Small Pieces Loosely Joined weet je nog wel?
Maar soms is het juist handig om juist WEL te proppen. (De bekende uitzondering op de regel dus.)
Hier is er zo eentje: Ik experimenteer momenteel met een nog vrij jonge 'Mac App' (applicatie voor MAC OS X) waarmee ik in één interface zowel mijn in del.icio.us geBookmarkte en geTagde urls, de del.icio.us Hotlist (i.e. de home page), de Digg Headlines en -als ik dat zou willen- del.icio.us-accounts van anderen kan bekijken. Verder kan ik heel makkelijk door mijn verzameling gebruikte tags fietsen en zien waar ik die tag aan gehangen heb. De tags zijn aanklikbaar waardoor ik meteen alle url's met bijbehorende aantekeningen voor mijn neus heb.
Als ik in de bookmarks van accounts van anderen, of in de hotlist of de Digg lijst iets zie dat ik ook in del.icio.us wil taggen is een enkele klik voldoende.
Ik kan ook bestaande bookmarks wijzigen, of van andere tags voorzien.
Uiteraard is er -zoals in elke fatsoenlijke MAC OS X applicatie gebruikelijk is- een search-mogelijkheid waarmee ik razendsnel de hele verzameling kan doorzoeken (ook in de verzameling van andere del.icio.us-accounts).
En dan nog wat: Ik kan me met deze applicatie ook abonneren op web feeds. De inhoud van de feed staat meteen klaar voor consumptie.
En dat allemaal in één en hetzelfde scherm, dus ik hoef niet meer naar al die verschillende web-pagina's te 'surfen'.
't Ziet er prima uit en 't bespaart me een hele hoop tijd! ~ Socialist.com
N.B. Het lijkt er op dat er steeds meer applicaties komen die het surfen op het web overbodig gaan maken. Misschien dat ik daar later nog een keer op terug kom.
Technorati Tags:
mac os x, mac app, del.ici.ous, tagging, digg, feedreader
Reacties:
"dus ik hoef niet meer naar al die verschillende web-pagina's te 'surfen'"
HUH, is dit een post van Fred? Nieuwe voornemens voor 2007? Ik ben stupé fait!
Marc |
Homepage |
2007/01/05 - 19:19
@Marc: Ik had iets duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde: 'dus ik hoef niet meer naar al die verschillende pagina's van del.icio.us en Digg te surfen.
Kan ie zo dan weer WEL door de beugel? 
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/05 - 19:35 Nou, stiekum wist ik dat ook wel, maar het stond zo apart, ik weet
namelijk dat je (net als ik) nog wel een liefhebber bent van een stukje
'ouderwets' rondsurfen. Dus ja hoor, dit kan weer helemaal door de
beugel! Goed weekend.
Marc |
Homepage |
2007/01/05 - 20:00
LMAO, 'ouderwets' rondsurfen... Ik denk dat het weer terugkomt in 2007: Retro Surfen.
RSS is soooo last year 
cruijs |
Homepage |
2007/01/05 - 23:21
vrijdag, 5 januari 2007 7:09:26 PM
|
|
|
 |
donderdag, 4 januari 2007 |
Kijk! Mijn post van begin november Winer zoek personeel sluit bijna naadloos aan bij de vorige post Niet MIJN BEHAVIOUR, maar DAT VAN JOU wil ik weten!
En! ... we weten nu ook waar Dave aan dacht toen hij om personeel vroeg.
This area is getting hot. Metadata about subscriptions and recommendations derived from aggregating that data should be a very active area of development, and it'll be politically charged too, because the big companies won't want to let users control their data. By building something outside the big companies, early on, we can head that off, and quite possibly make a nice business. That's the concept.
Hopelijk komt er nu wel iemand op zijn verzoek af want dit is zeker wel 'hot'.
~ Scripting News - Opportunity Knocks, Try #2.
Technorati Tags:
dave winer, attention, reading behaviour
donderdag, 4 januari 2007 10:03:10 PM
|
|
|
Beetje rare nieuwe feature van Google Reader: personal feed reading behavior.
DAAR zit ik nou net NIET op te wachten. Ik wil nou juist weten hoe het leesgedrag van anderen is want daar kan ik misschien iets van leren.
Dat is bijvoorbeeld mogelijk als Google al die personal feed reading behaviors op een vernuftige manier op een hoop gaat gooien en het resultaat op een inzichtelijke manier serveert. Dat wordt nog een uitdaging! (zo zullen we het maar even noemen).
~ Google Reader
Technorati Tags:
google, attention, reading behaviour
Reacties:
Ik geloof niet dat er al zoiets is als een verzamelplek van
verschillende gebruikers, maar het begin van wat jij graag zou zien is
er al wel: de "share" feature in Google's reader laat je wel de
afzonderlijke berichten die jij gelezen hebt met anderen delen, compleet met RSS feed.
Het kan altijd beter, maar Google is op dat gebied wel goed bezig vind ik.
Tibor |
Homepage |
2007/01/04 - 21:16 De blogs die ik lees kun je op mijn blogrollfeed zien. Niet zo
interessant. Ik ben nieuwsgieriger naar de posts waarop je jouw mening
geeft. En als je nou jouw comments op je blog zet met co.mment.com, dan
mag jij op mijn blog lezen waar ik heb gecomment. Is dat wat?
elke |
Homepage |
2007/01/09 - 00:42
Elke,
Aanvankelijk leek co.mments
interessant, maar als ik het goed begrijp werkt het alleen als
co.comments in staat is om commentaren op anderman's blog-pagina's 'te
ontdekken'. Da's een min-puntje. Ik heb er even mee
ge-experimenteerd en besloten het niet te gaan gebruiken. Ik kwam te
veel blogs tegen waar co.comments niet in staat was het commentaar te
ontdekken. [Logisch want de blogger moet -als ik het goed heb
begrepen- co.comments eerst zelf 'enablen' door een scriptje in het
blog-sjabloon op te nemen.]
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/09 - 09:05
donderdag, 4 januari 2007 7:16:43 PM
|
|
|
Je gelooft het pas als je het ziet: Windows XP aan het werk 'onder' Mac OS X op mijn iMac. Je moet daar wel Parallels Desktop for Mac voor gebruiken.
Hier zie je een Mac OS X window met de homepage van FeedZcollector in Safari en een Windows XP window met de Administrator console van FeedZcollector prijkend op mijn iMac desktop.

In de FeedZcollector administrator window kan je lezen dat FeedZcollector (dat draait op een Windows machine als Windows service) keurig zijn werk doet.
Dus ... voor de gevallen dat ik Windows nog nodig heb kan ik gewoon vertrouwen op mijn iMac.
Voor de podcasters: Ik kreeg een email van CastBlaster Mike (Mike Versteeg) dat CastBlaster (het programma voor Windows waar je podcasts mee kan maken) perfect onder parallels draait. ~ Parallels Desktop for Mac
N.B. En nou ik het er toch over heb: Misschien toch nog een keertje wat beter bestuderen wat FeedZcollector (een stukje software van Zelders²) nou precies is? ~ FeedZcollector
Technorati Tags:
parallels desktop for mac, mac os x, windows, podcasting, feedzcollector
Reacties:
Ik wil ook een Intel Mac :-(
Tibor |
Homepage |
2007/01/04 - 21:18
Als je nou ook nog even Virtue Desktops installeert, kun je de MS-jongens de ogen uitsteken met een via hotkeys omklapbaar MacOS/WinOS. 
Carl Mangold |
Homepage |
2007/01/04 - 23:32
@Tibor: Wat let je?
@Carl: Met CTRL ALT kan ik switchen tussen full screen MacOS en full screen WinOS. Dus daar is Virtue Desktop niet voor nodig.
Fred Zelders |
Homepage |
2007/01/05 - 08:43
Tis een fraai programma!
Theo |
Homepage |
2007/01/05 - 10:26
Technorati Tags: feedzcollector, Mac OS X, parallels desktop for mac, podcasting, Windows
donderdag, 4 januari 2007 1:42:43 PM
|
|
|
 |
woensdag, 3 januari 2007 |
Amy Gahran brengt in kaart hoe het gesteld is met de podcastende vrouwen. Daarom is er nu een Women in Podcasting directory
Bron: Now in OPML: Women in Podcasting List
~ Women in Podcasting: The List
« De OPML file. Importeer hem in je Reader, of nog beter in BlogBridge. Amy Gahran zegt dat niet gegarandeerd is dat deze opml hier blijft staan. In de bron (zie hierboven) zal de actuele locatie van het opml bestand echter altijd vermeld staan.
En ... hier is natuurlijk weer de Grazr :-)
N.B. Wanneer zou de Men in Podcasting Directory klaar zijn?
Technorati Tags:
podcasting, directory, women, grazr, opml
woensdag, 3 januari 2007 7:09:32 PM
|
|
|
 |
dinsdag, 2 januari 2007 |
Hans Mestrum maakt een podcast Podcast on Experience, die met iTunes te catchen is.
Het bleek dat iTunes in verwarring was geraakt, want zodra Hans een blog post op zijn blog plaatste waar een mp3-bestand of een pdf-bestand aan was verbonden, verscheen die post als "podcast-editie" met als titel de titel van de post.
De oorzaak was na enig zoeken gauw gevonden: Hans had aanvankelijk de web feed van zijn weblog Hans on Experience bij iTunes aangemeld. Later heeft hij een aparte feed -met zijn eigen url- gemaakt voor de podcasts. Om die wijziging door te geven was er even bij in geschoten.
Maar vandaag is het weer helemaal OK. Zoek in iTunes op 'Podcast on Experience' en je hebt de goeie te pakken.Maar eh ... Een wijziging van de url van een podcastfeed doorgeven? Hoe doe je dat dan?
Lees dat maar bij Hans zelf:
~ Podcastfeed in iTunes wijzigen: hoe doe je dat?
Technorati Tags:
itunes, podcasting, web feed
Reacties:
Tja, dat was een behoorlijk gedoe. Bedankt voor je opmerkzaamheid en
weer wat geleerd vandaag. Nu nog kijken of en hoe ik een pdf uit iTunes
kan houden. Want die gaat standaard als enclosure iTunes in.....
Hans Mestrum |
Email |
Homepage |
2007/01/02 - 19:26
Da's hogere programmeerkunde. Zo zal Apple dat toch nooit bedoeld hebben?
Theo |
Email |
Homepage |
2007/01/02 - 23:46
Ik denk dat Apple dit niet op kan lossen omdat de feeds in veel gevallen niet met Mac software worden geproduceerd.
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/03 - 08:48
Ik heb veel respect voor Hans en alles wat hij doet. Dit is ook weer zo'n mooi voorbeeld.
Andre le Fevre |
Email |
Homepage |
2007/01/03 - 11:50
dinsdag, 2 januari 2007 7:16:13 PM
|
|
|
 |
maandag, 1 januari 2007 |
Ik weet niet meer hoe ik hem ontdekte maar deze online service lijkt me wel handig: Media Convert. Je kan er allerlei file-formaten laten converteren naar andere formaten en je kan er screendumps door laten produceren:
To convert a file located on your computer : Check File mode, click Browse and choose the file, select input format (if autodetection fails) and output format, submit the form.
To convert a file located on a webserver : Check URL mode, enter the file URL, select input and output format.
To make a screenshot of any website (convert it into an image) : Check URL mode, enter the website URL and select an image output format.
A lot of formats are supported. Main formats are :
Raw text, HTML, XHTML, Microsoft Word, RTF, PDF, PS, Open Office, Star Writer, Pocket Word, Word Perfect
CSV, dBase, Microsoft Excel, Pocket Excel, Lotus 123, Quattro Pro, Star Calc, Open Office spreadsheet
MathML, Star Math, Open Office math
Microsoft Powerpoint, Star Impress, Open Office presentation
Media-Convert is 100% free. No software is needed, and you don't have to register. You only need your favorite Internet browser. Your files are ready 7/7 days 24/24 hours.
~ Media Convert
N.B. Je moet voor de grap eens even op de NL-vlag klikken. » Een niet al te beste vertaling van de schermteksten
Technorati Tags:
online, imageprocessing, mediaconvertor, convertor
maandag, 1 januari 2007 12:22:33 PM
|
|
|
Ik wens voor iedereen die dit leest een GEWELDIG en PUNTGAAF 2007!
Ik ben benieuwd wat 't web ons dit jaar weer voor fascinerende zaken gaat brengen en hoe het ons gaat inspireren. (Want we moeten zelf niet stil gaat zitten en afwachten!)
Reacties:
gelukkig nieuw jaar Fred & famielje
Joost Plattèl | Email |
2007/01/01 - 13:33
Een gelukkig en gezond nieuwjaar Fred!
Karel Geenen | Email |
Homepage |
2007/01/01 - 18:26
De beste wensen voor 2007!
Pierre |
Email |
Homepage |
2007/01/01 - 19:32 01000100 01100101 00100000 01100010 01100101 01110011 01110100 01100101
00100000 01110111 01100101 01101110 01110011 01100101 01101110 00100000
01110110 01101111 01101111 01110010 00100000 00110010 00110000 00110000
00110111 00100001
(de binary converter vind je vast wel ergens op internet 
cruijs | Email |
Homepage |
2007/01/01 - 20:49
Heeee! zo te zien zitten cruijs en Pierre op dezelfde golflengte 
Mag ik jullie ge-4-en HARTELIJK DANKEN?
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/01 - 21:10
Fred is weer in da house, een heel goed 2007.
Henk-Jan Winkeldermaat | Email |
Homepage |
2007/01/01 - 22:51
Ik ga niet stil zitten en afwachten, maar zal zal in plaats daarvan regelmatig dit weblog beobachten... (en voor de rest ga ik natuurlijk gewoon m'n eigen gang
Willem |
Email |
Homepage |
2007/01/01 - 23:54
Ha die Henk-Jan, Ha die Willem! Ook blij om jullie weer hier tegen te komen 
Fred Zelders | Email |
Homepage |
2007/01/02 - 00:21
Dat 2007 voor iedereen maar een mooie Experience mag worden!
Hans Mestrum |
Email |
Homepage |
2007/01/02 - 14:48
We volgen jou gewoon Hans. Dan gaat het bijna als vanzelf 
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/02 - 18:44
Hi Fred, nogmaals de beste wensen, ik blijf je blog ook dit jaar op de voet volgen!
Marc |
Email |
Homepage |
2007/01/02 - 22:00
Ha Marc!
Ik miste je al bijna 
Fred Zelders |
Email |
Homepage |
2007/01/02 - 22:13
maandag, 1 januari 2007 11:18:10 AM
|
|
|
|
  fzelders [at] gmail [dot] com
Hoe zoek je op frEdSCAPEs?
Op de startpagina staan alleen de posts van de laatste 3 post-dagen. De rest is bereikbaar via de Index.
frEdSCAPEs 
Mijn tips
Mijn feeds
Laatste reacties
|